Diary

Life blog #1 mijn hart luchten

Achter iedere lach verbergt een verhaal, dat zeggen ze wel eens. De een laat het wat meer merken dan de ander, dat er iets is, net als ik.
Zoals veel  weten heb ik alles behalve een normaal zorgeloos leven, iedere dag draag ik een grote rugzak waarmee ik door het leven moet. Er is dan ook voor mijn gevoel geen moment dat ik even echt kan rusten. Soms gaat het even beter en voelt het alsof alles lichter aan voelt, maar dan komt het uiteindelijk 2x zo zwaar terug, soms zo zwaar dat ik niet meer kan opstaan.

School
Laten we even eerlijk zijn, ik ga niet altijd naar school, nee. Maar ga ik niet omdat ik het niet leuk vind? Omdat ik geen zin heb? Omdat ik lekker een dagje vrij wil? Nee… Als ik op school ben voel ik mij fijner dan thuis zitten, ik zie tenminste mensen, ik kan dingen doen, ik zit niet de heletijd in mijn uppie thuis te vervelen en te piekeren. Ik kan afleiding zoeken en proberen een leuke dag van te maken!
Als ik namelijk niet naar school ga, doe ik ook geen leuke dingen, dat kan niet en mag niet. Als je moeite hebt met naar school gaan en wel leuke dingen doen dan zegt dat gewoon over hoe je tegenover school staat.
Ik ga niet omdat echt letterlijk alles te zwaar voor mij is, en dan is het voor de ander heel makkelijk te zeggen er gewoon doorheen te gaan, maar let’s be honest, iedereen gaat anders met situaties om, bij de een komt de klap harder aan dan de ander.
Iedere dag worstel ik met een stem in mijn hoofd die mijn helemaal de put in praat, die me de heledag lastig valt en soms is het heel moeilijk er tegenin te gaan… Het lukt mij gewoon niet altijd.
Ik krijg er hulp bij, dat wel, van school uit, mijn begeleider, mijn ouders en GGnet. Daar ben ik dankbaar voor, alles wat ik heb en krijg ben ik dankbaar voor.

Dagbesteding horizon
Ook voor de Horizon, dat is een school/dagopvang voor jongeren die het moeilijk hebben op school en thuis. Dat is heel fijn, wij noemen het een school maar eigenlijk is het een dagbesteding omdat je niet alleen met school bezig bent maar ook sport, creatief en sociaal, het gaat erom dat je op school gebied alles bij spijkert en evt  examen gaat doen, ook op sociaal gebied leert omgaan met anderen en jezelf, ook willen ze je stimuleren een hobby te zoeken die bij je past.
Al deze dingen doen ze door een rooster te maken op jou voorkeur. Je hebt ongeveer 3 dagdelen studie (school) en de andere 5 dagdelen heb je keus uit binnensport, fitness, paardrijden, groen, koken, creatief, keramiek, buitensport, squash, bouw, yoga, hardlopen,  fotografie en andere dingen ( veel zijn ook tijdelijk voor bepaalde periodes  en daar zijn er meer van maar die hebben wij op dit moment niet meer) en al die dingen worden gefinancierd door de staat en de ouderbijdrage. Dus in het principe gratis, iedere middag ga je lunchen  met iedereen en dat zijn dingen die de mensen van koken hebben bereid. Dat is vaak heel erg lekker, wat een verwenning toch?
De eerste periode kiezen de begeleiders je rooster voor die periode omdat ze willen dat je dingen eerst gaat ontdekken. Voor de 2e 3e en 4e periode mag je zelf aangeven waar je voorkeur naar hebt en zolang er plek is voegen ze je aan die vakken toe.
Je word hier eigenlijk zo verwent! Verzin maar eens een normale school, waar de meesten vandaan komen en weer terug gaan, waar je dit ook krijgt. Kun je je niet zo gauw bedenken hé? Nee ik ook niet. Ik ben heel erg dankbaar dat ik op de Horizon zit, echt waar! Ik schaam mij er niet voor, want je word er super geholpen met je problemen, ze proberen het in ieder geval en vaak ligt aan mij en de problemen die ik mee zeul als het niet goed gaat.
Ik snap daarom ook niet waarom mensen zeggen dat de horizon voor mongolen is en het de meest vreselijke school is en ze zo snel mogelijk weg willen. Ze schoppen er ook vaak ruzie over, en dat snap ik gewoon niet! Maak er het beste van en wees blij dat je hier toegang tot hebt!  Ik heb zo vaak zin om gewoon ONDANKBARE SCHAPEN! te roepen door de kamer… Want dat zijn ze… naar mijn mening.

Problemen
Het is niet altijd makkelijk, voor niemand! En ik vind ook niet dat je zonder verhaal echt een oordeel mag trekken, meningen mogen natuurlijk altijd! Maar verkeerd oordelen vind ik vaak erg laf.
Ik zit ook met mijn problemen, er word vaak vooroordeelt dat ik alles voor de fun doe en het allemaal zelf wil verpesten maar dat is helemaal niet zo! Ik probeer zo hard… maar vaak voelt het alsof het voor niets is.
Ik heb een depressie, stress en hyperventilatie. Daar heb ik iedere dag, iedere stap die ik zet last van,  van de depressie heb ik al een paar maanden last van, de stress, waar de hyperventilatie van is ontstaan, is er een paar weken geleden bij gekomen. 
Ons huis zit vol spanningen, maar school en werk ben ik erg angstig voor. Ik ben bang voor opmerkingen, de vooroordelen en bang om gewezen te worden op mijn fouten. Ik ga graag naar school en werk met alle plezier, het betekent niet dat ik er super goed in ben maar ik doe het heel graag en ben erg leergierig. Ik weet dat ik dingen niet goed doe, dat ik sloom ben en ik ook wel weer heel moeilijk dingen verwerk, maar ik doe hartstikke hard mijn best! 
Ik ben gewent binnen 3 maanden ontslagen te worden  bij een werkgever, dat terwijl ik bijna alles op alles zet ze tevreden te houden, maar t is nooit goed genoeg. 
De laatste tijd ben ik veel ziek geweest, ik heb de afgelopen 2 weekenden niet gewerkt en ik  ben dan toch wel weer bang dat ik niet mag werken dit weekend.
Iedere dag controleer ik mijn mail, zelfs voor ik 2 weekenden niet had gewerkt,  of ik een mailtje heb dat ik mag werken, of niet.
Ik ben altijd bang voor het laatste, dat ik weer niet goed genoeg ben, nu al helemaal omdat ik ziek ben geweest. Dit brengt meer stress op en meer hyperventilatie en daar word ik weer heel  zwak van… 
Thuis  zijn er veel ruzies, dingen gaan niet goed, met niemand echt. Doordat ik stressig ben krijg ik ook vaak ruzies met mijn ouders, dat is ook heel erg vervelend en ik gun het mijn ouders ook niet.. 

Ouders
Mijn ouders worden altijd op na gekeken voor de dingen die in mijn leven om gaan, ze zeggen dat mijn ouders slecht zijn en ze alles anders moeten doen  maar voor hun geld het zelfde, wat ze ook doen het is nooit goed!
Zelfs mijn familie kijken op ze neer, maar het ligt helemaal niet aan hun..  Ze doen niets fout, de zorgen hartstikke goed voor ons !
Wij alle 3 zijn (bijna) volwassen, en m’n ouders doen al hun best ons goed te ondersteunen en te helpen met onze problemen, wat niet altijd lukt want vaak liggen de problemen bij onszelf…
Zoals ik al aan het begin zei, mensen oordelen te snel, mijn ouders zijn niet slecht! Ze zijn hartstikke goed, maar ze kunnen niet toveren! Als mensen denken het beter te kunnen hadden ze het moeten doen maar 9/10x lieten die hulpinstanties die zeiden dat m’n ouders slecht waren ons keihard vallen en klagen kunnen ze, maar helpen niet en dat is net het grote probleem. Als ze nou met een spreuk alle zonden en problemen konden vervagen, dat zou fijn zijn.

Leave a Reply

