tutorials

Bake it: Vanille koekjes

Vanille koekjes, heerlijke knapperige koekjes met een goudbruine rand, vaak in supermarkten te koop met een heerlijke vanille créme ertussen…

Hier laat ik zien hoe ik mijn favoriete koekjes maak.

Benodigdheden:

100 gram Boter op kamer tempratuur
70  gram Poedersuiker
20  gram Vanille suiker
100 gram Bloem
2   Eiwitten

Overige Benodigdheden:
Mixkom
(Hand) mixer
Spuitzak of ziplock bag
Bakplaten

Een oven voorverwarmd op 160 graden.

Bereiding

wp-1464528439873.jpg

Doe de boter in een kom samen met de poedersuiker, mix dit zachtjes tot het 1 geheel is in verband met het stuiven, als het iets gemixt is kun je de mixer iets harder zetten om het goed doorelkaar te mixen.

wp-1464528462395.jpg

vervolgens doe je de vanille suiker er bij in en mix je dit eerst zachtjes en daarna op middel-snelle stand.

Ik heb hierbij vanille en suiker apart in gedaan omdat ik geen vanille suiker meer had, ik raad dat niet aan, het is veel makkelijker om gewoon vanille suiker te gebruiken.

wp-1464528554362.jpg

Als de boter en suiker goed gemixt is voeg je 1 voor 1 de eiwitten toe tijdens het mixen op een middelmatige snelheid.

wp-1464528953173.jpgEerst lijkt het op een klonterige boel maar als je de bloem toevoegd dan word het 1 geheel wat een mooi beslag maakt.

helaas heb ik hier geen foto van gemaakt….

wp-1464529403664.jpg

Aangezien dit geen echt koekjes deeg is zoals normaal maar een koekjes beslag, doe je dit in een spuitzak. als je geen spuitzak heb dan neem je een Ziplock bag en stopt het beslag daarin en knipt er een hoekje af zodat het lijkt en gebruikt kan worden als een spuitzak.

2016-05-29 14.26.07.jpg

Vervolgens spuit je het beslag in rondjes zoals op de foto ( denk aan dat poo emoji op whatsapp zo kun je ze ongeveer spuiten) op een ingevette bakplaat of op waxpapier/bakpapier2016-05-29 14.26.35-1.jpg

Schuif de bakplaat onderin de oven en bak ze op 160 graden voor 20 minuten.

2016-05-29 15.48.33.jpg

als de een goud randje hebben dan kunnen ze de oven in en laat je ze volledig afkoelen zodat ze hard kunnen worden, anders heb je niet die lekkere knapperigheid zoals ze moeten hebben.

Zelf heb ik dit recept 3x gedaan en kwamen er 5 volle bakplaten uit met koekjes, de bakplaat op de foto was de laatste en wilde geen halve 6e bakplaat vandaar dat ze zo gepropt waren, dit  hoort met een normale bakplaat met 4x 4 of 5×5 ligt er aan hoe groot je ze maakt, niet te gebeuren. die laatste van mij waren gewoon te groot op zo’n kleine afstand…

Wel waren deze koekjes super lekker en ik hoop dat jullie hier ook iets mee kunnen en er ook lekker van gaan smullen! 2016-05-29 15.13.54-1.jpg

Leave a Reply

