tutorials

Polymerclay Basics: Wat heb je nodig?

Om de serie te beginnen, moet je natuurlijk de basis dingen weten van polymeer klei, ik ga in de aankomende serie alles wat je moet weten van polymeer klei als je ook zoals mij bedeltjes wil maken van klei. Je kunt er ook poppen van maken maar daar heb ik niet zo veel mee dus in deze serie ga ik alleen alles uitleggen over sierraden en bedels maken 🙂

In deze post ga ik je uitleggen over de benodigdheden die je nodig hebt om je mooie ‘charms’ te maken, wil je meer weten? Lees dan vooral verder!

In deze post laat ik alles zien met behulp van foto’s met daaronder beschreven wat het is, waarvoor je het nodig hebt en waar je ze kan krijgen ( gewoon op de namen klikken dan kom je direct bij het product dat je zoekt), ik heb het geprobeert zo goedkoop mogelijk te vinden maar wel met goede kwaliteit, want goedkoop betekent niet altijd dat het slecht is 😉

 

Als aller belangrijkste, heb je klei nodig, polymeerklei word in van allerlei soorten en merken verkocht zacht, stevig, metaalkleuren, neon of effect kleuren ( transpirant, glow in the dark enz), ze hebben vanalles.Ik heb zelf Fimo Soft en Effect en Sculpy III, die zijn heel fijn en kneedbaar, Eerder had ik ook Fimo Classic maar helaas worden die niet meer gemaakt. Je kunt ook Cernit of Sculpy Premo gebruiken, die heb ik zelf nooit gebruikt, wil ze nog wel een keer uitproberen maar het maakt niet zo veel uit welk merk je neemt, het is meer wat je fijner vind, de meesten gebruiken in ieder geval Fimo klei.

Fimo €1,85

Sculpy ( premo: €1,85 Sculpy III: €1,80)

Cernit €1,85

Ook heb je schoonmaak doekjes nodig, ik gebruik toetendoekjes, of babydoekjes om je handen en werkplek schoon te maken zodat je voorkomt dat je kleuren gaat mengen terwijl je dat niet wil. ( Bijvoorbeeld als je net rood hebt gebruikt en je witte klei pakt en je witte klei roze word, dat wil je niet)

Kost een paar euro bij de Jumbo, eigenlijk iedere supermarkt of drogisterij heeft ze wel.

20160816_122522.jpg

Wil je je klei wat details geven? Dan heb je ook sculpting tools nodig (ik weet niet hoe je dat in het nederlands zegt, sorry!) Ik gebruik silliconen, ronde en zo’n mascara borsteltje.

de siliconen en ronde heb ik gekocht op aliexpress, het mascara borsteltje kun je in iedere makeup winkel krijgen, ik had deze nog een tijdje liggen, ik weet niet waar hij vandaan komt helaas

Dotting tool  €1,07

Sillicone tool €2,18

20160816_211143.jpg

Ook heb je goede messen nodig, je moet wel goed kunne snijden en je hebt ze ook nodig voor sommige details. je wil dat ze goed scherp zijn anders kunnen ze je mooie kleiwerk verpesten (dat je m bijvoorbeeld platdrukt of zo iets) Ik heb hier een hobbymes, de fimo messenset en een oud schilmesje ( alles moet helemaal schoon zijn)

 

De schilmes kun je in je keuken vinden, of in een winkel met keukenspullen, misschien zelfs een supermarkt, je weet maar nooit wat ze daar verkopen.

Hobbymes €1,43

Fimo messenset €7,6920160816_210749.jpgFimo Liquid of Sculpy translucent liquid, je kunt dit gebruiken om 2 delen op elkaar te plakken (voordat je het gaat bakken bedoel ik )  of als bijvoorbeeld glazuur op je koekjes oid.

Sculpy Translucent Liquid €7,95

Fimo Liquid €5,96

Je kunt ook de Fimo liquid van 200 ml kopen voor 17,84 maar je hebt niet zo veel nodig dus ik hou het ook altijd bij 50ml

Als je er echt hangertjes oid van wil maken dan is het ook handig om kettel- of niet stiften te hebben, met daarbij ringetjes om het aan je ketting te hangen

Kettelstift 40 mm €1,25                                      Kettelstift 25 mm €1,00

Nietstift 40mm €1,25                                          Nietstift 25mm €1,00

20160816_211605.jpgJe hebt natuurlijk ook verf nodig, om eventuele details te schilderen.

Amsterdam Acrylverf €4,44

20160816_211105

Je hebt ook hele sterke lijm nodig om de kettel- of nietstiften vast te maken omdat ze vaak met het in je creatie prikken en bakken niet blijven zitten, als je ze hebt gebakken haal je je stift eruit en plak je die met seconde lijm  er weer in zodat hij echt goed vast zit.

E6000 €2,95

20160816_210848Als aller laatst gebruik je een lak, dit kan glans of matte lak zijn, is net wat je wil en wat je hebt gemaakt. Lak zorgt er voor dat je creatie langer mooi blijft en wel tegen een vuiltje en stootje kan, en soms ziet een glans er wel mooi uit en maakt je creatie extra leuk!

Fimo glanslak 35ml €3,76

Dit zijn mijn basis-benodigdheden, er zijn natuulijk wel wat bij-dingen die je kan gebruiken maar niet wat ik heel erg belangrijk vind om meteen aan te schaffen, dit is al best veel en kan toch wel erg hoog in de prijs komen, en als je net wil beginnen hoef je natuurlijk niet gelijk vanalles en nogwat te kopen.

De spullen die ik heb gelinkt dat zijn dingen die ik aanraad, je kunt natuurlijk ipv. de acrylverf van talens amsterdam, ook acrylverf van de action gebruiken, zelfde geld voor de lak, je kunt ook de vernis gebruiken van de action de e6000 kun je ook vervangen door secondenlijm die je bij de bouwmarkt, ik denk ook dat de action ze heeft of andere winkels. Dit is puur wat ik gebruik en waar je dat het best kan kopen.

Knuffels,

Eefje

Leave a Reply

